1. Löpnummer
Stigande sekvens för varje rad/fordon, exempel 0002, 0003 osv
2. Posttyp
Ska alltid vara 44 för posttyp 44
3. Fordonsägarens person- eller organisationsnummer
Den som blir registrerad ägare i vägtrafikregistret, exempelvis återförsäljarens organisationsnummer.
4. Registreringsnummer
Lämnas blank.
I svarsfilen från Transportstyrelsen ges tilldelat registreringsnummer på denna position.
5. Felkod
Lämnas blank.
I svarsfilen från Transportstyrelsen ges felkod på denna position om registreringsnummer inte kan tilldelas. Felkoden är intern och ska uppges om Transportstyrelsen behöver hjälpa till med felsökning.
6. Feltext
Lämnas blank.
I svarsfilen från Transportstyrelsen ges förklaring till felkoden i fältnr 5 om registreringsnummer inte kan tilldelas. I texten är namnet på det felaktiga fältet hämtat från databasen, se kolumnen för databasfält
7. Behörighetskod
Lämnas blank.
I svarsfilen från Transportstyrelsen ges fordonets behörighetskod i denna position om kommissionärsspärr är noterad.
8. Årtal för småseriefordon
ÅÅÅÅ
Tillverkningsåret för fordon som är godkända i små serier
9. Sekvensnr för småseriefordon
Löpnummer för fordon som är godkända i små serier, ex 0001
10. Fabrikat
Ange fabrikat enligt typgodkännandet. Fabrikat måste också överensstämma med den tilldelade fabrikatskoden som anges vid fältnr 124.
11. Variant
Ange variant enligt typgodkännandet. Måste anges med versaler.
12. Version
Ange version enligt typgodkännandet. Måste anges med versaler.
13. Handelsbeteckning
Ange handelsbeteckning enligt typgodkännandet
14. Fordonskategori
Ange fordonskategori:
M1, M1G
15. Identifieringsnummer
Fordonets identifieringsnummer. Måste anges med versaler
16. Typgodkännandenummer
Type-approval number
17. Avsett för högertrafik
Intyga att fordonet är avsett för högertrafik
J=Ja
18. Datum för typgodkännande
ÅÅÅÅMMDD
19. Intygsdatum
ÅÅÅÅMMDD
Datum då uppgifterna intygas av intygstecknare.
20. Antal drivande axlar
21. Hjulbas / Axelavstånd 1
Avståndet mellan axel 1 och 2. Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.
22. Axelavstånd 2
Avståndet mellan axel 2 och 3. Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.
23. Längd
24. Bredd
25. Höjd
26. Tjänstevikt (Faktisk vikt)
Fordonets faktiska vikt med eventuell tilläggsutrustning. Används som tjänstevikt.
27. Totalvikt
Största tekniskt tillåtna vikt med last.
28. Tågvikt
Största tekniska tillåtna tågvikt.
29. Max släpvagnsvikt bromsad
Största vikt för släpvagn med bromsanordning.
30. Max släpkärra vikt bromsad
Största vikt för släpkärra med bromsanordning.
31. Max släpvagnsvikt obromsad
Största vikt för släpvagn utan bromsanordning.
32. Max belastning på kopplingspunkt
Största tekniskt tillåtna statiska vertikala belastning vid kopplingspunkten.
33. Slagvolym
Motorns cylindervolym.
34. Drivmedel 1
Avser drivmedel 1, ange kod enligt följande:
BENSIN
DIESEL
EL
ETANOL
FOTOGE (Fotogen)
GENGAS
CNG
LNG
MOTORG (Motorgas)
VÄTGAS
BIODIE (Biodiesel)
35. Drivmedel 2
Avser drivmedel 2, ange kod enligt följande:
EL
ETANOL
FOTOGE (Fotogen)
GENGAS
CNG
LNG
MOTORG (Motorgas)
VÄTGAS
BIODIE (Biodiesel)
36. Bi fuel / Flex fuel
Lämna blank vid M = Enbränsle
B = Tvåbränsle
F = Flexbränsle
D = Dubbelbränsle
37. Max nettoeffekt, drivmedel 1
Nettoeffekt för förbränningsmotor. Anges med en decimal, men kan även anges som heltal.
Effekten för elmotor anges inte i detta fält, utan i fältnummer 65 och 66.
38. Max nettoeffekt, drivmedel 2
Nettoeffekt för förbränningsmotor. Anges med en decimal, men kan även anges som heltal.
Effekten för elmotor anges inte i detta fält, utan i fältnummer 65 och 66.
39. Varvtal vid max nettoeffekt, drivmedel 1
40. Varvtal vid max nettoeffekt, drivmedel 2
41. Max hastighet, drivmedel 1
Anges med en decimal, men kan även anges som heltal.
42. Max hastighet, drivmedel 2
Anges med en decimal, men kan även anges som heltal.
43. Spårvidd axel 1
Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.
44. Spårvidd axel 2
Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.
45. Spårvidd axel 3
Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.
46. Däckdimension axel 1
Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.
47. Fälgdimension axel 1
Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.
48. Däckdimension axel 2
Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.
49. Fälgdimension axel 2
Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.
50. Däckdimension axel 3
Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.
51. Fälgdimension axel 3
Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.
52. Karosserikod
Se bilaga II i förordning 2007/46/EG.
53. Färg
Ange färgkod med en tvåsiffrig kod enligt följande:
02 Blå
03 Ljusblå
04 Mörkblå
05 Brun
06 Ljusbrun
07 Mörkbrun
08 Grå
09 Ljusgrå
10 Mörkgrå
11 Grön
12 Ljusgrön
13 Mörkgrön
14 Gul
15 Ljusgul
16 Röd
17 Ljusröd
18 Mörkröd
19 Svart
20 Vit
21 Flerfärgad
22 Lila
23 Orange
24 Silver
54. Antal sittplatser
Max sittplatser (inkl förarens).
55. Antal säten stillastående
Sittplatser som är avsedda att användas endast när fordonet står still. Gäller endast för husbilar.
56. Ljudnivå stillastående, drivmedel 1
57. Varvtal stillastående, drivmedel 1
58. Ljudnivå under körning, drivmedel 1
59. Ljudnivå stillastående, drivmedel 2
60. Varvtal stillastående, drivmedel 2
61. Ljudnivå under körning, drivmedel 2
62. Euroklass
Ange euroklass med siffror eller romerska siffror beroende på avgasdirektiv. Exempel
715/2007/EG: 5 eller 6
595/2009/EG: VI
Elfordon: Euroklass kan utelämnas såvida avgasbokstav är korrekt angiven i fältet för avgasdirektivet.
Alternativ: Enligt CoC kan även bokstav för nivå i typgodkännandet (avgasbokstav) anges tillsammans med euroklass. Vi kan ta emot bokstaven om den anges med ett mellanslag, ex 5 J, men vi trunkerar bokstaven och kräver istället in samma bokstav tillsammans med avgasdirektivet. Avgasbokstav kan inte skrivas i detta fält om euroklass saknas.
63. Avgasdirektiv, avgasförordning eller ECE Reglemente, Drivmedel 1
Grunddirektiv och senaste ändringsförordning ska anges, samt bokstav för bestämmelser i typgodkännandet. Mellan grunddirektivet och tilläggsdirektivet ska en asterisk (*) anges. Om EG, EEG, EC etc förekommer ska det inte anges.
Exempel:
715/2007*566/2011J
595/2009*64/2012B
64. Avgasdirektiv, avgasförordning eller ECE Reglemente, Drivmedel 2
Avgasdirektiv för drivmedel 2, se ovan
65. Effekt, max (elmotor)
Max effekt för fordon (inkl. vätgasfordon) som drivs med enbart med eldrift eller elhybrider eller laddhybrider.
Om det finns mer än en elmotor ska den sammanlagda effekten av alla motorer anges.
66. Effekt under 30 minuter (elmotor)
Effekt under 30 minuter för fordon (inkl. vätgasfordon) som drivs med eldrift eller elhybrider eller laddhybrider.
Om det finns mer än en elmotor ska den sammanlagda effekten av alla motorer anges.
67-70. Reserv
71. CO, WHTC Drivmedel 1
Kolmonoxid.
Gäller för provningsförfarande -WHTC enligt 595/2009, 49R-06.
72. THC,WHTC Drivmedel 1
Totala kolväten.
Gäller för provningsförfarande -WHTC enligt 595/2009
73. NMHC, WHTC Drivmedel 1
Ickemetankolväten.
Gäller för provningsförfarande WHTC enligt 595/2009
74. CH4, WHTC Drivmedel 1
Metan.
Gäller för provningsförfarande WHTC enligt 595/2009
75. NOX, WHTC Drivmedel 1
Kolvätesoxid.
Gäller för provningsförfarande WHTC enligt 595/2009
76. Partiklar, WHTC Drivmedel 1
Partiklar (massa).
Gäller för provningsförfarande WHTC enligt 595/2009
77-82. Reserv
83. Absorptionskoefficient, drivmedel 1
Den korrigerade röken.
84-89. Reserv
90. CO, WHTC Drivmedel 2
Kolmonoxid.
Gäller för provningsförfarande -WHTC enligt 595/2009.
91. THC, WHTC Drivmedel 2
Totala kolväten.
Gäller för provningsförfarande -WHTC enligt 595/2009
92. NMHC, WHTC Drivmedel 2
Ickemetankolväten.
Gäller för provningsförfarande -WHTC enligt 595/2009
93. NOx, WHTC Drivmedel 2
Kväveoxid.
Gäller för provningsförfarande -WHTC enligt 595/2009
94. THC+NOx, WHTC Drivmedel 2
Kolväten och kväveoxider.
Gäller för provningsförfarande -WHTC enligt 595/2009
95-102. Reserv
103-116. Reserv
117. Reserv
118. Karosseri för särskilda ändamål
Se bilaga II i direktiv 2007/46/EG.
119. Årsmodell
Får ej anges.
120. Tillverkningsår och månad
ÅÅÅÅMM.
Ange när fordonet är tillverkat. Anges endast för fordon som saknar tillverkningsdatum (punkt 0.11 i CoC-intyget). Uppgiften används bland annat för att fastställa fordonets Fordonsår.
121. Passagerarkrockkudde
J=Ja
N=Nej
122. Reserv
123. Växellåda
Frivillig uppgift, används i vissa fall vid beräkning av fordonsskatt. Ange kod för växellåda enligt följande:
M Manuell
A Automatisk
CVT Variomatic
AT Automat med tillsats
MT Manuell med tillsats
124. Fabrikatskod och gruppnummer
De tre första tecknen avser fabrikatskod. Denna måste anges med versaler. Är fabrikatskoden bara två tecken kan det tredje tecknet lämnas blankt eller fyllas ut med ett understreck _
Saknas fabrikatskod till angivet fabrikat ska ansökan om kod göras till Transportstyrelsen.
Gruppnummer fastställs av Branschdata. Saknas gruppnummer ska 010000 anges som gruppnummer.
125. Skyltformat fram
Ange siffra för format på den bakre registreringsskylten
5: Enradig stor skylt, 520 x 110 mm
6: Tvåradig skylt, 170 x 150 mm
7: Enradig liten skylt, 300 x 110 mm
126. Skyltformat bak
Ange siffra för format på den bakre registreringsskylten
5: Enradig stor skylt, 520 x 110 mm
6: Tvåradig skylt, 170 x 150 mm
7: Enradig liten skylt, 300 x 110 mm
127. Kommissionärsspärr
Ange om fordonet ska registreras med kommissionärsspärr. Ni får tillbaka fordonets behörighetskod i svarfilen, som då kommer att krävas vid ägarbyte.
J=Ja
N=Nej
Blank=Nej
128. Beställning av registreringsbevis
Ange om registreringsbevis ska sändas till fordonsägaren eller inte. Beställ inte registreringsbevis om ni samtidigt beställer kommissionärsspärr.
J=Ja
N=Nej
Blank är inte ett tillåtet värde.
129-130. Reserv
131. Reserv
132. Reserv
133-135. Reserv
136-148. Reserv
149-150. Reserv
151. Karosserikodstillägg
Se bilaga II i direktiv 2007/46/EG.
152-153. Reserv
154. CO, WHTC Drivmedel 1
Kolmonoxid.
Gäller för provningsförfarande
-WHTC enligt 595/2009, 49R-06.
155. THC,WHTC Drivmedel 1
Totala kolväten.
Gäller för provningsförfarande
-WHTC enligt 595/2009
156. NMHC, WHTC Drivmedel 1
Ickemetankolväten.
Gäller för provningsförfarande
-WHTC enligt 595/2009
157. CH4, WHTC Drivmedel 1
Metan.
Gäller för provningsförfarande
-WHTC enligt 595/2009
158. NOX, WHTC Drivmedel 1
Kolvätesoxid.
Gäller för provningsförfarande
-WHTC enligt 595/2009
159. Partiklar, WHTC Drivmedel 1
Partiklar (massa).
Gäller för provningsförfarande
-WHTC enligt 595/2009
160. CO, WHTC Drivmedel 2
Kolmonoxid.
Gäller för provningsförfarande
-WHTC enligt 595/2009.
161. THC, WHTC Drivmedel 2
Totala kolväten.
Gäller för provningsförfarande:
-WHTC enligt 595/2009
162. NMHC, WHTC Drivmedel 2
Ickemetankolväten.
Gäller för provningsförfarande
-WHTC enligt 595/2009
163. CH4, WHTC Drivmedel 2
Metan.
Gäller för provningsförfarande
-WHTC enligt 595/2009
164. NOX, WHTC Drivmedel 2
Kväveoxid.
Gäller för provningsförfarande
-WHTC enligt 595/2009
165. Partiklar, WHTC Drivmedel 2
Partiklar (massa).
Gäller för provningsförfarande
-WHTC enligt 595/2009
166-174. Reserv
175. Typ
Ange fordonets typ från typgodkännandet.
176. Vikt i körklart skick
Ange fordonstypens vikt i körklart skick med standardutrustning
177. Antal tillgängliga rullstolsplatser
Ange om fordonet är utrustat med rullstolsplatser
178. Reserv
179. CO2 enligt skälig grund
J (Ja) eller Blank (nej)
Detta fält ska anges med J för de personbilar som i sitt helfordonsgodkännande saknar ett riktigt CO2-utsläpp. (se detaljerad beskrivning)
180. Elfordon konfiguration
Anges för fordon med eldrift.
EL Endast eldrift
ELHYBRID Hybridelfordon som inte är externt laddbar
LADDHYBRID Hybridelfordon som är externt laddbar
ELHYBRID BRÄNSLECELL Hybridelfordon med bränslecell som inte är externt laddbar
LADDHYBRID BRÄNSLECELL Hybridelfordon med bränslecell som är externt laddbar
181. Provningsvikt
Ange vikt som använts för det referensfordon som har ingått i testerna av förbrukning och utsläpp.
182. Frontyta
Ange främre area för det referensfordon som har ingått i testerna av förbrukning och utsläpp.
183. Vägmotståndskoefficient F0
Vägmotståndskoefficient F0 för referensfordon vid tester av förbrukning och utsläpp.
184. Vägmotståndskoefficient F1
Vägmotståndskoefficient F1 för referensfordon vid tester av förbrukning och utsläpp.
185. Vägmotståndskoefficient F2
Vägmotståndskoefficient F2 för referensfordon vid tester av förbrukning och utsläpp.
186. CO, Typ I (WLTP) Drivmedel 1
Kolmonoxid.
Gäller för provningsförfarande:
- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.
Anges med två decimaler.
187. THC, Typ I (WLTP) Drivmedel 1
Totala kolväten.
Gäller för provningsförfarande:
- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.
Anges med två decimaler.
188. NMHC, Typ I (WLTP) Drivmedel 1
Ickemetankolväten.
Gäller för provningsförfarande:
- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.
Anges med två decimaler.
189. NOx, Typ I (WLTP) Drivmedel 1
Kväveoxid.
Gäller för provningsförfarande:
- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.
Anges med två decimaler.
190. THC+NOx, Typ I (WLTP) Drivmedel 1
Kolväten och kväveoxider.
Gäller för provningsförfarande:
- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.
Anges med två decimaler.
191. Partiklar, Typ I (WLTP) Drivmedel 1
Partiklar (massa).
Gäller för provningsförfarande:
- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.
Anges med två decimaler.
192. CO, Typ I (WLTP) Drivmedel 2
Kolmonoxid.
Gäller för provningsförfarande:
- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.
Anges med två decimaler.
193. THC, Typ I (WLTP) Drivmedel 2
Totala kolväten.
Gäller för provningsförfarande:
- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.
Anges med två decimaler.
194. NMHC, Typ I (WLTP) Drivmedel 2
Ickemetankolväten.
Gäller för provningsförfarande:
- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.
Anges med två decimaler.
195. NOx, Typ I (WLTP) Drivmedel 2
Kväveoxid.
Gäller för provningsförfarande:
- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.
Anges med två decimaler.
196. THC+NOx, Typ I (WLTP) Drivmedel 2
Kolväten och kväveoxider.
Gäller för provningsförfarande:
- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.
Anges med två decimaler.
197. Partiklar, Typ I (WLTP) Drivmedel 2
Partiklar (massa).
Gäller för provningsförfarande:
- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.
Anges med två decimaler.
198. RDE Fullständig: NOx. Drivmedel 1
Kväveoxid.
Gäller för RDE-tester, Real drive emission:
- vid fullständig test.
Anges med två decimaler.
199. RDE Fullständig: Antal partiklar, värde för "basvärde" Drivmedel 1
Antal partiklar.
Istället för att skriva ut antal partiklar ska uppgiften anges med exponent. Exempel: om antal partiklar är 7700000000 ska 0,077 anges i detta fält om exponenten är 11 (0.077x10^11).
200. RDE Fullständig: Antal partiklar, exponent Drivmedel 1
Exponent, tiopotens till fältet Antal partiklar "basvärde" vid RDE fullständig test.
Exempel: om antal partiklar är 7700000000 och "basvärdet" är 0,077 ska exponenten i detta fält vara 11 (0,077x10^11).
201. RDE Stad: NOx. Drivmedel 1
Kväveoxid.
Gäller för RDE-tester, Real drive emission:
- vid stadskörning.
Anges med två decimaler.
202. RDE Stad: Antal partiklar, värde för "basvärde" Drivmedel 1
Antal partiklar.
Istället för att skriva ut antal partiklar ska uppgiften anges med exponent. Exempel: om antal partiklar är 7700000000 ska 0,077 anges i detta fält om exponenten är 11.
203. RDE Stad: Antal partiklar, exponent Drivmedel 1
Exponent, tiopotens till fältet Antal partiklar "basvärde" vid RDE test vid stadskörning.
Exempel: om antal partiklar är 7700000000 och "basvärdet" är 0,077 ska exponenten i detta fält vara 11.
204. RDE Fullständig: NOx. Drivmedel 2
Kväveoxid.
Gäller för RDE-tester, Real drive emission:
- vid fullständig test.
Anges med två decimaler.
205. RDE Fullständig: Antal partiklar, värde för "basvärde" Drivmedel 2
Antal partiklar.
Istället för att skriva ut antal partiklar ska uppgiften anges med exponent. Exempel: om antal partiklar är 7700000000 ska 0,077 anges i detta fält om exponenten är 11.
206. RDE Fullständig: Antal partiklar, exponent Drivmedel 2
Exponent, tiopotens till fältet Antal partiklar "basvärde" vid RDE fullständig test.
Exempel: om antal partiklar är 7700000000 och "basvärdet" är 0,077 ska exponenten i detta fält vara 11.
207. RDE Stad: NOx. Drivmedel 2
Kväveoxid.
Gäller för RDE-tester, Real drive emission:
- vid stadskörning.
Anges med två decimaler.
208. RDE Stad: Antal partiklar, värde för "basvärde". Drivmedel 2
Antal partiklar.
Istället för att skriva ut antal partiklar ska uppgiften anges med exponent. Exempel: om antal partiklar är 7700000000 ska 0,077 anges i detta fält om exponenten är 11.
209. RDE Stad: Antal partiklar, exponent Drivmedel 2
Exponent, tiopotens till fältet Antal partiklar "basvärde".
Exempel: om antal partiklar är 7700000000 och "basvärdet" är 0,077 ska exponenten i detta fält vara 11.
210-213. Reserv
214. Miljöinnovation, kod
För fordon som är utrustade med miljöinnovationer ska kod för dessa anges enligt följande med blanksteg emellan:
- kod för typgodkännandemyndigheten
- tilldelad kod för varje innovation. Vid flera innovationer ska dessa anges i kronologisk ordning och med mellanslag mellan koderna.
Exempel: e1 3 11 12
215-216. Reserv
217. Miljöinnovation, minskning CO2 (WLTP) Drivmedel 1
Miljöinnovationernas sammanlagda minskning av CO2 för drivmedel 1 vid testcykel WLTP.
Anges med en eller två decimaler.
218. Miljöinnovation, minskning CO2 (WLTP) Drivmedel 2
Miljöinnovationernas sammanlagda minskning av CO2 för drivmedel 2 vid testcykel WLTP.
Anges med en eller två decimaler.
219. CO2, låg (WLTP) Drivmedel 1
CO2-utsläpp med testfas låg vid testcykel WLTP.
Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.
Anges med heltal.
220. CO2, medium (WLTP) Drivmedel 1
CO2-utsläpp med testfas medium vid testcykel WLTP.
Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.
Anges med heltal.
221. CO2, hög (WLTP) Drivmedel 1
CO2-utsläpp med testfas hög vid testcykel WLTP.
Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.
Anges med heltal.
222. CO2, extra hög (WLTP) Drivmedel 1
CO2-utsläpp med testfas extra hög vid testcykel WLTP.
Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.
Anges med heltal.
223. CO2, blandad (WLTP) Drivmedel 1
CO2-utsläpp för blandad körning vid testcykel WLTP.
Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.
Anges med heltal.
224. CO2, viktad, blandad (WLTP) Drivmedel 1
CO2-utsläpp för viktad, blandad körning vid testcykel WLTP.
Gäller för fordon som är laddhybrider.
Anges med heltal.
225. Bränsleförbrukning, låg (WLTP) Drivmedel 1
Bränsleförbrukning med testfas låg vid testcykel WLTP.
Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.
Anges med en decimal.
226. Bränsleförbrukning, medium (WLTP) Drivmedel 1
Bränsleförbrukning med testfas medium vid testcykel WLTP.
Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.
Anges med en decimal.
227. Bränsleförbrukning, hög (WLTP) Drivmedel 1
Bränsleförbrukning med testfas hög vid testcykel WLTP.
Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.
Anges med en decimal.
228. Bränsleförbrukning, extra hög (WLTP) Drivmedel 1
Bränsleförbrukning med testfas extra hög vid testcykel WLTP.
Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.
Anges med en decimal.
229. Bränsleförbrukning, blandad (WLTP) Drivmedel 1
Bränsleförbrukning för blandad körning vid testcykel WLTP.
Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.
Anges med en decimal.
230. Bränsleförbrukning, viktad, blandad (WLTP) Drivmedel 1
Bränsleförbrukning för viktad, blandad körning vid testcykel WLTP.
Gäller för fordon som är laddhybrid eller laddhybrid med bränslecell.
Anges med en decimal.
231. CO2, låg (WLTP) Drivmedel 2
CO2-utsläpp med testfas låg vid testcykel WLTP.
Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.
Anges med heltal.
232. CO2, medium (WLTP) Drivmedel 2
CO2-utsläpp med testfas medium vid testcykel WLTP.
Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.
Anges med heltal.
233. CO2, hög (WLTP) Drivmedel 2
CO2-utsläpp med testfas hög vid testcykel WLTP.
Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.
Anges med heltal.
234. CO2, extra hög (WLTP) Drivmedel 2
CO2-utsläpp med testfas extra hög vid testcykel WLTP.
Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.
Anges med heltal.
235. CO2, blandad (WLTP) Drivmedel 2
CO2-utsläpp för blandad körning vid testcykel WLTP.
Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.
Anges med heltal.
236. Bränsleförbrukning, låg (WLTP) Drivmedel 2
Bränsleförbrukning med testfas låg vid testcykel WLTP.
Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.
Anges med en decimal.
237. Bränsleförbrukning, medium (WLTP) Drivmedel 2
Bränsleförbrukning med testfas medium vid testcykel WLTP.
Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.
Anges med en decimal.
238. Bränsleförbrukning, hög (WLTP) Drivmedel 2
Bränsleförbrukning med testfas hög vid testcykel WLTP.
Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.
Anges med en decimal.
239. Bränsleförbrukning, extra hög (WLTP) Drivmedel 2
Bränsleförbrukning med testfas extra hög vid testcykel WLTP.
Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.
Anges med en decimal.
240. Bränsleförbrukning, blandad (WLTP) Drivmedel 2
Bränsleförbrukning för blandad körning vid testcykel WLTP.
Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.
Anges med en decimal.
241. Elenergiförbrukning, blandad (WLTP)
Elenergiförbrukning vid blandad körning för fordon med endast eldrift vid testcykel WLTP.
242. Elenergiförbrukning, viktad (WLTP)
Elenergiförbrukning för fordon som är laddhybrider vid testcykel WLTP.
243. Räckvidd (WLTP)
Räckvidd för fordon med endast eldrift (EAER)
ELLER
Räckvidd för fordon som är laddhybrider, detta fält får dock endast användas om fordonet är tillverkat före 2023-01-01. För fordon tillverkade efter detta datum ska istället fälten för likvärdig helt elektrisk räckvidd (EAER) och helt elektrisk räckvidd (AER) anges.
244. Räckvidd stad (WLTP)
Räckvidd vid stadskörning för fordon med endast eldrift (EAER)
ELLER
Räckvidd vid stadskörning för fordon som är laddhybrider, detta fält får dock endast användas om fordonet är tillverkat före 2023-01-01. För fordon tillverkade efter detta datum ska istället fälten för likvärdig helt elektrisk räckvidd (EAER) och helt elektrisk räckvidd (AER) anges.
245. Tillverkarens företagsnamn
Tillverkarens företagsnamn för tillverkaren av det färdigbyggda fordonet.
- Fordonet är tillverkat i ett steg.
- Om fordonet är tillverkat i flera steg är det tillverkaren i det sista tillverkningssteget.
246. Tillverkarens företagsnamn för tillverkare av grundfordonet
Tillverkarens företagsnamn av grundfordonet i första tillverkningssteget om fordonet har tillverkats i flera steg.
247. Typgodkännandenummer för grundfordonet
Typgodkännandenummer för grundfordonet om fordonet är ett flerstegsgodkänt fordon.
248. Variant för grundfordonet
Variant för grundfordonet om fordonet är ett flerstegsgodkänt fordon.
249. Version för grundfordonet
Version för grundfordonet om fordonet är ett flerstegsgodkänt fordon.
250. Interpoleringsfamiljens identifierare
Interpoleringsfamiljens identifierare är en gruppering för beräkningen av utsläpp och förbrukning.
251. ATCT-familjens identifierare
ATCT-familjens identifierare är en gruppering för den temperaturmetod som används för att ta fram korrektionsfaktor till CO2-värdet.
252. Reserv
253. Vägmotstådsfamiljens identifierare
Vägmotståndsfamiljens identifierare är en gruppering som bestämmer vägmotståndet.
254. Vägmotstådsmatrisfamiljens identifierare
Vägmotståndsmatrisfamiljens identifierare är en gruppering som bestämmer väglasten. Används framförallt för fordon som är flerstegsgodkända.
255. Identifierare för familjen av periodisk regenererande system
Identifierare för familjen av periodisk regenererande system är en gruppering för den föroreningsbegränsande anordning (t.ex. partikelfilter) som kräver en periodisk regenereringsprocess.
256. Identifierare för familjen för avdunstningsprov
Identifierare för familjen för avdunstningsprov är en gruppering för mätning av hur mycket kolväte som avdunstar.
257. Antal axlar
Antal axlar på fordonet.
258. Energieffektivitetsklass för rullmotståndskoefficienter (RRC), axel 1
Energieffektivitetsklass för rullmotståndskoefficienter (RRC) som använts vid bestämning av CO2:
A
B
C
D
E
F
G
259. Energieffektivitetsklass för rullmotståndskoefficienter (RRC), axel 2
Energieffektivitetsklass för rullmotståndskoefficienter (RRC) som använts vid bestämning av CO2:
A
B
C
D
E
F
G
260. Energieffektivitetsklass för rullmotståndskoefficienter (RRC), axel 3
Energieffektivitetsklass för rullmotståndskoefficienter (RRC) som använts vid bestämning av CO2:
A
B
C
D
E
F
G
261. Kategori av däck, axel 1
Kategori av däck som använts vid bestämning av CO2:
C1
C2
C3
262. Kategori av däck, axel 2
Kategori av däck som använts vid bestämning av CO2:
C1
C2
C3
263. Kategori av däck, axel 3
Kategori av däck som använts vid bestämning av CO2:
C1
C2
C3
264. Beräknad frontarea på frontgrillens luftintag
Beräknad frontarea på frontgrillens luftintag.
265. Körcykelns klass
En klassificering av körcykelns klass:
1
2
3a
3b
266. Minskningsfaktor
Används för fordon med liten effekt.
267. Begränsad hastighet
För fordon som hade hastighetsbegränsning vid testerna.
Anges med J/N.
J=Ja
N=Nej
268. PEMS-familjens identifierare
PEMS-familjens identifierare är en gruppering för den utrustning som mäter andelen av vissa avgaser under körning.
269. Tillverkningsdatum
ÅÅÅÅMMDD
Tillverkningsdatum är det datum då tillverkningen av ett fordon slutfördes i enlighet med det godkännande som tillverkaren har erhållit. Om uppgift saknas på CoC-intyget ska Tillverkningsår och månad anges.
270. CO2, blandad körning, laddningsbevarande, drivmedel 1
Koldioxidutsläpp för blandad körning, laddningsbevarande i WLTP-testen.
Anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01
ELLER
Anges för laddhybrider som är tillverkade före 2023-01-01 men som följer CoC-mallen från och med 2023-01-01. Övriga laddhybrider som är tillverkade före 2023-01-01 ska ange räckvidd i fältet Räckvidd (WLTP) och Räckvidd stad (WLTP).
Anges med heltal.
271. Bränsleförbrukning, blandad körning, laddningsbevarande, drivmedel 1
Bränsleförbrukning för blandad körning, laddningsbevarande i WLTP-testen.
Anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01
ELLER
Anges för laddhybrider som är tillverkade före 2023-01-01 men som följer CoC-mallen från och med 2023-01-01. Övriga laddhybrider som är tillverkade före 2023-01-01 ska ange räckvidd i fältet Räckvidd (WLTP) och Räckvidd stad (WLTP).
Anges med en decimal.
272. Elenergiförbrukning, blandad körning, laddningsbevarande
Elenergiförbrukning för fordon som är laddhybrider vid testcykel WLTP.
Anges med heltal.
273. CO2, blandad körning, laddningstömmande, drivmedel 1
Koldioxidutsläpp för blandad körning, laddningstömmande i WLTP-testen.
Anges med heltal.
274. Bränsleförbrukning, blandad körning, laddningstömmande, drivmedel 1
Bränsleförbrukning för blandad körning, laddningstömmande i WLTP-testen.
Anges med en decimal.
275. Likvärdig helt elektrisk räckvidd (EAER)
Räckvidd är den sträcka som fordonet förväntas nå från ett laddningstillfälle, beräknat med en testmetod där förbränningsmotorn kan ha varit igång under testet.
Anges med heltal.
276. Likvärdig helt elektrisk räckvidd, stadskörning (EAER city)
Räckvidd är den sträcka som fordonet förväntas nå från ett laddningstillfälle, beräknat med en testmetod där förbränningsmotorn kan ha varit igång under testet. Testförfarandet motsvarar stadskörning.
Anges med heltal.
277. Helt elektrisk räckvidd (AER)
Räckvidd är den sträcka som fordonet förväntas nå från ett laddningstillfälle, beräknat med en testmetod som mäter fram tills att förbränningsmotorn startar första gången under testet.
Anges med heltal.
278. Helt elektrisk räckvidd, stadskörning (AER city)
Räckvidd är den sträcka som fordonet förväntas nå från ett laddningstillfälle, beräknat med en testmetod som mäter fram tills att förbränningsmotorn startar första gången under testet. Testförfarandet motsvarar stadskörning.
Anges med heltal.