Hoppa till huvudinnehåll

Posttyp 44

Data för posttyp 44.

Uppdaterad för mer än en månad sedan

1. Löpnummer

Stigande sekvens för varje rad/fordon, exempel 0002, 0003 osv

2. Posttyp

Ska alltid vara 44 för posttyp 44

3. Fordonsägarens person- eller organisationsnummer

Den som blir registrerad ägare i vägtrafikregistret, exempelvis återförsäljarens organisationsnummer.

4. Registreringsnummer

Lämnas blank.

I svarsfilen från Transportstyrelsen ges tilldelat registreringsnummer på denna position.

5. Felkod

Lämnas blank.

I svarsfilen från Transportstyrelsen ges felkod på denna position om registreringsnummer inte kan tilldelas. Felkoden är intern och ska uppges om Transportstyrelsen behöver hjälpa till med felsökning.

6. Feltext

Lämnas blank.

I svarsfilen från Transportstyrelsen ges förklaring till felkoden i fältnr 5 om registreringsnummer inte kan tilldelas. I texten är namnet på det felaktiga fältet hämtat från databasen, se kolumnen för databasfält

7. Behörighetskod

Lämnas blank.

I svarsfilen från Transportstyrelsen ges fordonets behörighetskod i denna position om kommissionärsspärr är noterad.

8. Årtal för småseriefordon

ÅÅÅÅ

Tillverkningsåret för fordon som är godkända i små serier

9. Sekvensnr för småseriefordon

Löpnummer för fordon som är godkända i små serier, ex 0001

10. Fabrikat

Ange fabrikat enligt typgodkännandet. Fabrikat måste också överensstämma med den tilldelade fabrikatskoden som anges vid fältnr 124.

11. Variant

Ange variant enligt typgodkännandet. Måste anges med versaler.

12. Version

Ange version enligt typgodkännandet. Måste anges med versaler.

13. Handelsbeteckning

Ange handelsbeteckning enligt typgodkännandet

14. Fordonskategori

Ange fordonskategori:

M1, M1G

15. Identifieringsnummer

Fordonets identifieringsnummer. Måste anges med versaler

16. Typgodkännandenummer

Type-approval number

17. Avsett för högertrafik

Intyga att fordonet är avsett för högertrafik

J=Ja

18. Datum för typgodkännande

ÅÅÅÅMMDD

19. Intygsdatum

ÅÅÅÅMMDD

Datum då uppgifterna intygas av intygstecknare.

20. Antal drivande axlar

21. Hjulbas / Axelavstånd 1

Avståndet mellan axel 1 och 2. Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.

22. Axelavstånd 2

Avståndet mellan axel 2 och 3. Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.

23. Längd

24. Bredd

25. Höjd

26. Tjänstevikt (Faktisk vikt)

Fordonets faktiska vikt med eventuell tilläggsutrustning. Används som tjänstevikt.

27. Totalvikt

Största tekniskt tillåtna vikt med last.

28. Tågvikt

Största tekniska tillåtna tågvikt.

29. Max släpvagnsvikt bromsad

Största vikt för släpvagn med bromsanordning.

30. Max släpkärra vikt bromsad

Största vikt för släpkärra med bromsanordning.

31. Max släpvagnsvikt obromsad

Största vikt för släpvagn utan bromsanordning.

32. Max belastning på kopplingspunkt

Största tekniskt tillåtna statiska vertikala belastning vid kopplingspunkten.

33. Slagvolym

Motorns cylindervolym.

34. Drivmedel 1

Avser drivmedel 1, ange kod enligt följande:

BENSIN

DIESEL

EL

ETANOL

FOTOGE (Fotogen)

GENGAS

CNG

LNG

MOTORG (Motorgas)

VÄTGAS

BIODIE (Biodiesel)

35. Drivmedel 2

Avser drivmedel 2, ange kod enligt följande:

EL

ETANOL

FOTOGE (Fotogen)

GENGAS

CNG

LNG

MOTORG (Motorgas)

VÄTGAS

BIODIE (Biodiesel)

36. Bi fuel / Flex fuel

Lämna blank vid M = Enbränsle

B = Tvåbränsle

F = Flexbränsle

D = Dubbelbränsle

37. Max nettoeffekt, drivmedel 1

Nettoeffekt för förbränningsmotor. Anges med en decimal, men kan även anges som heltal.

Effekten för elmotor anges inte i detta fält, utan i fältnummer 65 och 66.

38. Max nettoeffekt, drivmedel 2

Nettoeffekt för förbränningsmotor. Anges med en decimal, men kan även anges som heltal.

Effekten för elmotor anges inte i detta fält, utan i fältnummer 65 och 66.

39. Varvtal vid max nettoeffekt, drivmedel 1

40. Varvtal vid max nettoeffekt, drivmedel 2

41. Max hastighet, drivmedel 1

Anges med en decimal, men kan även anges som heltal.

42. Max hastighet, drivmedel 2

Anges med en decimal, men kan även anges som heltal.

43. Spårvidd axel 1

Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.

44. Spårvidd axel 2

Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.

45. Spårvidd axel 3

Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.

46. Däckdimension axel 1

Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.

47. Fälgdimension axel 1

Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.

48. Däckdimension axel 2

Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.

49. Fälgdimension axel 2

Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.

50. Däckdimension axel 3

Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.

51. Fälgdimension axel 3

Axlarna ska räknas framifrån på fordonet.

52. Karosserikod

Se bilaga II i förordning 2007/46/EG.

53. Färg

Ange färgkod med en tvåsiffrig kod enligt följande:

02 Blå

03 Ljusblå

04 Mörkblå

05 Brun

06 Ljusbrun

07 Mörkbrun

08 Grå

09 Ljusgrå

10 Mörkgrå

11 Grön

12 Ljusgrön

13 Mörkgrön

14 Gul

15 Ljusgul

16 Röd

17 Ljusröd

18 Mörkröd

19 Svart

20 Vit

21 Flerfärgad

22 Lila

23 Orange

24 Silver

54. Antal sittplatser

Max sittplatser (inkl förarens).

55. Antal säten stillastående

Sittplatser som är avsedda att användas endast när fordonet står still. Gäller endast för husbilar.

56. Ljudnivå stillastående, drivmedel 1

57. Varvtal stillastående, drivmedel 1

58. Ljudnivå under körning, drivmedel 1

59. Ljudnivå stillastående, drivmedel 2

60. Varvtal stillastående, drivmedel 2

61. Ljudnivå under körning, drivmedel 2

62. Euroklass

Ange euroklass med siffror eller romerska siffror beroende på avgasdirektiv. Exempel

715/2007/EG: 5 eller 6

595/2009/EG: VI

Elfordon: Euroklass kan utelämnas såvida avgasbokstav är korrekt angiven i fältet för avgasdirektivet.

Alternativ: Enligt CoC kan även bokstav för nivå i typgodkännandet (avgasbokstav) anges tillsammans med euroklass. Vi kan ta emot bokstaven om den anges med ett mellanslag, ex 5 J, men vi trunkerar bokstaven och kräver istället in samma bokstav tillsammans med avgasdirektivet. Avgasbokstav kan inte skrivas i detta fält om euroklass saknas.

63. Avgasdirektiv, avgasförordning eller ECE Reglemente, Drivmedel 1

Grunddirektiv och senaste ändringsförordning ska anges, samt bokstav för bestämmelser i typgodkännandet. Mellan grunddirektivet och tilläggsdirektivet ska en asterisk (*) anges. Om EG, EEG, EC etc förekommer ska det inte anges.

Exempel:

715/2007*566/2011J

595/2009*64/2012B

64. Avgasdirektiv, avgasförordning eller ECE Reglemente, Drivmedel 2

Avgasdirektiv för drivmedel 2, se ovan

65. Effekt, max (elmotor)

Max effekt för fordon (inkl. vätgasfordon) som drivs med enbart med eldrift eller elhybrider eller laddhybrider.

Om det finns mer än en elmotor ska den sammanlagda effekten av alla motorer anges.

66. Effekt under 30 minuter (elmotor)

Effekt under 30 minuter för fordon (inkl. vätgasfordon) som drivs med eldrift eller elhybrider eller laddhybrider.

Om det finns mer än en elmotor ska den sammanlagda effekten av alla motorer anges.

67-70. Reserv

71. CO, WHTC Drivmedel 1

Kolmonoxid.

Gäller för provningsförfarande -WHTC enligt 595/2009, 49R-06.

72. THC,WHTC Drivmedel 1

Totala kolväten.

Gäller för provningsförfarande -WHTC enligt 595/2009

73. NMHC, WHTC Drivmedel 1

Ickemetankolväten.

Gäller för provningsförfarande WHTC enligt 595/2009

74. CH4, WHTC Drivmedel 1

Metan.

Gäller för provningsförfarande WHTC enligt 595/2009

75. NOX, WHTC Drivmedel 1

Kolvätesoxid.

Gäller för provningsförfarande WHTC enligt 595/2009

76. Partiklar, WHTC Drivmedel 1

Partiklar (massa).

Gäller för provningsförfarande WHTC enligt 595/2009

77-82. Reserv

83. Absorptionskoefficient, drivmedel 1

Den korrigerade röken.

84-89. Reserv

90. CO, WHTC Drivmedel 2

Kolmonoxid.

Gäller för provningsförfarande -WHTC enligt 595/2009.

91. THC, WHTC Drivmedel 2

Totala kolväten.

Gäller för provningsförfarande -WHTC enligt 595/2009

92. NMHC, WHTC Drivmedel 2

Ickemetankolväten.

Gäller för provningsförfarande -WHTC enligt 595/2009

93. NOx, WHTC Drivmedel 2

Kväveoxid.

Gäller för provningsförfarande -WHTC enligt 595/2009

94. THC+NOx, WHTC Drivmedel 2

Kolväten och kväveoxider.

Gäller för provningsförfarande -WHTC enligt 595/2009

95-102. Reserv

103-116. Reserv

117. Reserv

118. Karosseri för särskilda ändamål

Se bilaga II i direktiv 2007/46/EG.

119. Årsmodell

Får ej anges.

120. Tillverkningsår och månad

ÅÅÅÅMM.

Ange när fordonet är tillverkat. Anges endast för fordon som saknar tillverkningsdatum (punkt 0.11 i CoC-intyget). Uppgiften används bland annat för att fastställa fordonets Fordonsår.

121. Passagerarkrockkudde

J=Ja

N=Nej

122. Reserv

123. Växellåda

Frivillig uppgift, används i vissa fall vid beräkning av fordonsskatt. Ange kod för växellåda enligt följande:

M Manuell

A Automatisk

CVT Variomatic

AT Automat med tillsats

MT Manuell med tillsats

124. Fabrikatskod och gruppnummer

De tre första tecknen avser fabrikatskod. Denna måste anges med versaler. Är fabrikatskoden bara två tecken kan det tredje tecknet lämnas blankt eller fyllas ut med ett understreck _

Saknas fabrikatskod till angivet fabrikat ska ansökan om kod göras till Transportstyrelsen.

Gruppnummer fastställs av Branschdata. Saknas gruppnummer ska 010000 anges som gruppnummer.

125. Skyltformat fram

Ange siffra för format på den bakre registreringsskylten

5: Enradig stor skylt, 520 x 110 mm

6: Tvåradig skylt, 170 x 150 mm

7: Enradig liten skylt, 300 x 110 mm

126. Skyltformat bak

Ange siffra för format på den bakre registreringsskylten

5: Enradig stor skylt, 520 x 110 mm

6: Tvåradig skylt, 170 x 150 mm

7: Enradig liten skylt, 300 x 110 mm

127. Kommissionärsspärr

Ange om fordonet ska registreras med kommissionärsspärr. Ni får tillbaka fordonets behörighetskod i svarfilen, som då kommer att krävas vid ägarbyte.

J=Ja

N=Nej

Blank=Nej

128. Beställning av registreringsbevis

Ange om registreringsbevis ska sändas till fordonsägaren eller inte. Beställ inte registreringsbevis om ni samtidigt beställer kommissionärsspärr.

J=Ja

N=Nej

Blank är inte ett tillåtet värde.

129-130. Reserv

131. Reserv

132. Reserv

133-135. Reserv

136-148. Reserv

149-150. Reserv

151. Karosserikodstillägg

Se bilaga II i direktiv 2007/46/EG.

152-153. Reserv

154. CO, WHTC Drivmedel 1

Kolmonoxid.

Gäller för provningsförfarande

-WHTC enligt 595/2009, 49R-06.

155. THC,WHTC Drivmedel 1

Totala kolväten.

Gäller för provningsförfarande

-WHTC enligt 595/2009

156. NMHC, WHTC Drivmedel 1

Ickemetankolväten.

Gäller för provningsförfarande

-WHTC enligt 595/2009

157. CH4, WHTC Drivmedel 1

Metan.

Gäller för provningsförfarande

-WHTC enligt 595/2009

158. NOX, WHTC Drivmedel 1

Kolvätesoxid.

Gäller för provningsförfarande

-WHTC enligt 595/2009

159. Partiklar, WHTC Drivmedel 1

Partiklar (massa).

Gäller för provningsförfarande

-WHTC enligt 595/2009

160. CO, WHTC Drivmedel 2

Kolmonoxid.

Gäller för provningsförfarande

-WHTC enligt 595/2009.

161. THC, WHTC Drivmedel 2

Totala kolväten.

Gäller för provningsförfarande:

-WHTC enligt 595/2009

162. NMHC, WHTC Drivmedel 2

Ickemetankolväten.

Gäller för provningsförfarande

-WHTC enligt 595/2009

163. CH4, WHTC Drivmedel 2

Metan.

Gäller för provningsförfarande

-WHTC enligt 595/2009

164. NOX, WHTC Drivmedel 2

Kväveoxid.

Gäller för provningsförfarande

-WHTC enligt 595/2009

165. Partiklar, WHTC Drivmedel 2

Partiklar (massa).

Gäller för provningsförfarande

-WHTC enligt 595/2009

166-174. Reserv

175. Typ

Ange fordonets typ från typgodkännandet.

176. Vikt i körklart skick

Ange fordonstypens vikt i körklart skick med standardutrustning

177. Antal tillgängliga rullstolsplatser

Ange om fordonet är utrustat med rullstolsplatser

178. Reserv

179. CO2 enligt skälig grund

J (Ja) eller Blank (nej)

Detta fält ska anges med J för de personbilar som i sitt helfordonsgodkännande saknar ett riktigt CO2-utsläpp. (se detaljerad beskrivning)

180. Elfordon konfiguration

Anges för fordon med eldrift.

EL Endast eldrift

ELHYBRID Hybridelfordon som inte är externt laddbar

LADDHYBRID Hybridelfordon som är externt laddbar

ELHYBRID BRÄNSLECELL Hybridelfordon med bränslecell som inte är externt laddbar

LADDHYBRID BRÄNSLECELL Hybridelfordon med bränslecell som är externt laddbar

181. Provningsvikt

Ange vikt som använts för det referensfordon som har ingått i testerna av förbrukning och utsläpp.

182. Frontyta

Ange främre area för det referensfordon som har ingått i testerna av förbrukning och utsläpp.

183. Vägmotståndskoefficient F0

Vägmotståndskoefficient F0 för referensfordon vid tester av förbrukning och utsläpp.

184. Vägmotståndskoefficient F1

Vägmotståndskoefficient F1 för referensfordon vid tester av förbrukning och utsläpp.

185. Vägmotståndskoefficient F2

Vägmotståndskoefficient F2 för referensfordon vid tester av förbrukning och utsläpp.

186. CO, Typ I (WLTP) Drivmedel 1

Kolmonoxid.

Gäller för provningsförfarande:

- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.

Anges med två decimaler.

187. THC, Typ I (WLTP) Drivmedel 1

Totala kolväten.

Gäller för provningsförfarande:

- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.

Anges med två decimaler.

188. NMHC, Typ I (WLTP) Drivmedel 1

Ickemetankolväten.

Gäller för provningsförfarande:

- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.

Anges med två decimaler.

189. NOx, Typ I (WLTP) Drivmedel 1

Kväveoxid.

Gäller för provningsförfarande:

- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.

Anges med två decimaler.

190. THC+NOx, Typ I (WLTP) Drivmedel 1

Kolväten och kväveoxider.

Gäller för provningsförfarande:

- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.

Anges med två decimaler.

191. Partiklar, Typ I (WLTP) Drivmedel 1

Partiklar (massa).

Gäller för provningsförfarande:

- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.

Anges med två decimaler.

192. CO, Typ I (WLTP) Drivmedel 2

Kolmonoxid.

Gäller för provningsförfarande:

- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.

Anges med två decimaler.

193. THC, Typ I (WLTP) Drivmedel 2

Totala kolväten.

Gäller för provningsförfarande:

- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.

Anges med två decimaler.

194. NMHC, Typ I (WLTP) Drivmedel 2

Ickemetankolväten.

Gäller för provningsförfarande:

- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.

Anges med två decimaler.

195. NOx, Typ I (WLTP) Drivmedel 2

Kväveoxid.

Gäller för provningsförfarande:

- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.

Anges med två decimaler.

196. THC+NOx, Typ I (WLTP) Drivmedel 2

Kolväten och kväveoxider.

Gäller för provningsförfarande:

- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.

Anges med två decimaler.

197. Partiklar, Typ I (WLTP) Drivmedel 2

Partiklar (massa).

Gäller för provningsförfarande:

- Typ I enligt 715/2007 vid testcykel WLTP.

Anges med två decimaler.

198. RDE Fullständig: NOx. Drivmedel 1

Kväveoxid.

Gäller för RDE-tester, Real drive emission:

- vid fullständig test.

Anges med två decimaler.

199. RDE Fullständig: Antal partiklar, värde för "basvärde" Drivmedel 1

Antal partiklar.

Istället för att skriva ut antal partiklar ska uppgiften anges med exponent. Exempel: om antal partiklar är 7700000000 ska 0,077 anges i detta fält om exponenten är 11 (0.077x10^11).

200. RDE Fullständig: Antal partiklar, exponent Drivmedel 1

Exponent, tiopotens till fältet Antal partiklar "basvärde" vid RDE fullständig test.

Exempel: om antal partiklar är 7700000000 och "basvärdet" är 0,077 ska exponenten i detta fält vara 11 (0,077x10^11).

201. RDE Stad: NOx. Drivmedel 1

Kväveoxid.

Gäller för RDE-tester, Real drive emission:

- vid stadskörning.

Anges med två decimaler.

202. RDE Stad: Antal partiklar, värde för "basvärde" Drivmedel 1

Antal partiklar.

Istället för att skriva ut antal partiklar ska uppgiften anges med exponent. Exempel: om antal partiklar är 7700000000 ska 0,077 anges i detta fält om exponenten är 11.

203. RDE Stad: Antal partiklar, exponent Drivmedel 1

Exponent, tiopotens till fältet Antal partiklar "basvärde" vid RDE test vid stadskörning.

Exempel: om antal partiklar är 7700000000 och "basvärdet" är 0,077 ska exponenten i detta fält vara 11.

204. RDE Fullständig: NOx. Drivmedel 2

Kväveoxid.

Gäller för RDE-tester, Real drive emission:

- vid fullständig test.

Anges med två decimaler.

205. RDE Fullständig: Antal partiklar, värde för "basvärde" Drivmedel 2

Antal partiklar.

Istället för att skriva ut antal partiklar ska uppgiften anges med exponent. Exempel: om antal partiklar är 7700000000 ska 0,077 anges i detta fält om exponenten är 11.

206. RDE Fullständig: Antal partiklar, exponent Drivmedel 2

Exponent, tiopotens till fältet Antal partiklar "basvärde" vid RDE fullständig test.

Exempel: om antal partiklar är 7700000000 och "basvärdet" är 0,077 ska exponenten i detta fält vara 11.

207. RDE Stad: NOx. Drivmedel 2

Kväveoxid.

Gäller för RDE-tester, Real drive emission:

- vid stadskörning.

Anges med två decimaler.

208. RDE Stad: Antal partiklar, värde för "basvärde". Drivmedel 2

Antal partiklar.

Istället för att skriva ut antal partiklar ska uppgiften anges med exponent. Exempel: om antal partiklar är 7700000000 ska 0,077 anges i detta fält om exponenten är 11.

209. RDE Stad: Antal partiklar, exponent Drivmedel 2

Exponent, tiopotens till fältet Antal partiklar "basvärde".

Exempel: om antal partiklar är 7700000000 och "basvärdet" är 0,077 ska exponenten i detta fält vara 11.

210-213. Reserv

214. Miljöinnovation, kod

För fordon som är utrustade med miljöinnovationer ska kod för dessa anges enligt följande med blanksteg emellan:

- kod för typgodkännandemyndigheten

- tilldelad kod för varje innovation. Vid flera innovationer ska dessa anges i kronologisk ordning och med mellanslag mellan koderna.

Exempel: e1 3 11 12

215-216. Reserv

217. Miljöinnovation, minskning CO2 (WLTP) Drivmedel 1

Miljöinnovationernas sammanlagda minskning av CO2 för drivmedel 1 vid testcykel WLTP.

Anges med en eller två decimaler.

218. Miljöinnovation, minskning CO2 (WLTP) Drivmedel 2

Miljöinnovationernas sammanlagda minskning av CO2 för drivmedel 2 vid testcykel WLTP.

Anges med en eller två decimaler.

219. CO2, låg (WLTP) Drivmedel 1

CO2-utsläpp med testfas låg vid testcykel WLTP.

Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.

Anges med heltal.

220. CO2, medium (WLTP) Drivmedel 1

CO2-utsläpp med testfas medium vid testcykel WLTP.

Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.

Anges med heltal.

221. CO2, hög (WLTP) Drivmedel 1

CO2-utsläpp med testfas hög vid testcykel WLTP.

Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.

Anges med heltal.

222. CO2, extra hög (WLTP) Drivmedel 1

CO2-utsläpp med testfas extra hög vid testcykel WLTP.

Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.

Anges med heltal.

223. CO2, blandad (WLTP) Drivmedel 1

CO2-utsläpp för blandad körning vid testcykel WLTP.

Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.

Anges med heltal.

224. CO2, viktad, blandad (WLTP) Drivmedel 1

CO2-utsläpp för viktad, blandad körning vid testcykel WLTP.

Gäller för fordon som är laddhybrider.

Anges med heltal.

225. Bränsleförbrukning, låg (WLTP) Drivmedel 1

Bränsleförbrukning med testfas låg vid testcykel WLTP.

Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.

Anges med en decimal.

226. Bränsleförbrukning, medium (WLTP) Drivmedel 1

Bränsleförbrukning med testfas medium vid testcykel WLTP.

Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.

Anges med en decimal.

227. Bränsleförbrukning, hög (WLTP) Drivmedel 1

Bränsleförbrukning med testfas hög vid testcykel WLTP.

Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.

Anges med en decimal.

228. Bränsleförbrukning, extra hög (WLTP) Drivmedel 1

Bränsleförbrukning med testfas extra hög vid testcykel WLTP.

Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.

Anges med en decimal.

229. Bränsleförbrukning, blandad (WLTP) Drivmedel 1

Bränsleförbrukning för blandad körning vid testcykel WLTP.

Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.

Anges med en decimal.

230. Bränsleförbrukning, viktad, blandad (WLTP) Drivmedel 1

Bränsleförbrukning för viktad, blandad körning vid testcykel WLTP.

Gäller för fordon som är laddhybrid eller laddhybrid med bränslecell.

Anges med en decimal.

231. CO2, låg (WLTP) Drivmedel 2

CO2-utsläpp med testfas låg vid testcykel WLTP.

Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.

Anges med heltal.

232. CO2, medium (WLTP) Drivmedel 2

CO2-utsläpp med testfas medium vid testcykel WLTP.

Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.

Anges med heltal.

233. CO2, hög (WLTP) Drivmedel 2

CO2-utsläpp med testfas hög vid testcykel WLTP.

Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.

Anges med heltal.

234. CO2, extra hög (WLTP) Drivmedel 2

CO2-utsläpp med testfas extra hög vid testcykel WLTP.

Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.

Anges med heltal.

235. CO2, blandad (WLTP) Drivmedel 2

CO2-utsläpp för blandad körning vid testcykel WLTP.

Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.

Anges med heltal.

236. Bränsleförbrukning, låg (WLTP) Drivmedel 2

Bränsleförbrukning med testfas låg vid testcykel WLTP.

Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.

Anges med en decimal.

237. Bränsleförbrukning, medium (WLTP) Drivmedel 2

Bränsleförbrukning med testfas medium vid testcykel WLTP.

Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.

Anges med en decimal.

238. Bränsleförbrukning, hög (WLTP) Drivmedel 2

Bränsleförbrukning med testfas hög vid testcykel WLTP.

Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.

Anges med en decimal.

239. Bränsleförbrukning, extra hög (WLTP) Drivmedel 2

Bränsleförbrukning med testfas extra hög vid testcykel WLTP.

Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.

Anges med en decimal.

240. Bränsleförbrukning, blandad (WLTP) Drivmedel 2

Bränsleförbrukning för blandad körning vid testcykel WLTP.

Uppgiften får ej anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01.

Anges med en decimal.

241. Elenergiförbrukning, blandad (WLTP)

Elenergiförbrukning vid blandad körning för fordon med endast eldrift vid testcykel WLTP.

242. Elenergiförbrukning, viktad (WLTP)

Elenergiförbrukning för fordon som är laddhybrider vid testcykel WLTP.

243. Räckvidd (WLTP)

Räckvidd för fordon med endast eldrift (EAER)

ELLER

Räckvidd för fordon som är laddhybrider, detta fält får dock endast användas om fordonet är tillverkat före 2023-01-01. För fordon tillverkade efter detta datum ska istället fälten för likvärdig helt elektrisk räckvidd (EAER) och helt elektrisk räckvidd (AER) anges.

244. Räckvidd stad (WLTP)

Räckvidd vid stadskörning för fordon med endast eldrift (EAER)

ELLER

Räckvidd vid stadskörning för fordon som är laddhybrider, detta fält får dock endast användas om fordonet är tillverkat före 2023-01-01. För fordon tillverkade efter detta datum ska istället fälten för likvärdig helt elektrisk räckvidd (EAER) och helt elektrisk räckvidd (AER) anges.

245. Tillverkarens företagsnamn

Tillverkarens företagsnamn för tillverkaren av det färdigbyggda fordonet.

- Fordonet är tillverkat i ett steg.

- Om fordonet är tillverkat i flera steg är det tillverkaren i det sista tillverkningssteget.

246. Tillverkarens företagsnamn för tillverkare av grundfordonet

Tillverkarens företagsnamn av grundfordonet i första tillverkningssteget om fordonet har tillverkats i flera steg.

247. Typgodkännandenummer för grundfordonet

Typgodkännandenummer för grundfordonet om fordonet är ett flerstegsgodkänt fordon.

248. Variant för grundfordonet

Variant för grundfordonet om fordonet är ett flerstegsgodkänt fordon.

249. Version för grundfordonet

Version för grundfordonet om fordonet är ett flerstegsgodkänt fordon.

250. Interpoleringsfamiljens identifierare

Interpoleringsfamiljens identifierare är en gruppering för beräkningen av utsläpp och förbrukning.

251. ATCT-familjens identifierare

ATCT-familjens identifierare är en gruppering för den temperaturmetod som används för att ta fram korrektionsfaktor till CO2-värdet.

252. Reserv

253. Vägmotstådsfamiljens identifierare

Vägmotståndsfamiljens identifierare är en gruppering som bestämmer vägmotståndet.

254. Vägmotstådsmatrisfamiljens identifierare

Vägmotståndsmatrisfamiljens identifierare är en gruppering som bestämmer väglasten. Används framförallt för fordon som är flerstegsgodkända.

255. Identifierare för familjen av periodisk regenererande system

Identifierare för familjen av periodisk regenererande system är en gruppering för den föroreningsbegränsande anordning (t.ex. partikelfilter) som kräver en periodisk regenereringsprocess.

256. Identifierare för familjen för avdunstningsprov

Identifierare för familjen för avdunstningsprov är en gruppering för mätning av hur mycket kolväte som avdunstar.

257. Antal axlar

Antal axlar på fordonet.

258. Energieffektivitetsklass för rullmotståndskoefficienter (RRC), axel 1

Energieffektivitetsklass för rullmotståndskoefficienter (RRC) som använts vid bestämning av CO2:

A

B

C

D

E

F

G

259. Energieffektivitetsklass för rullmotståndskoefficienter (RRC), axel 2

Energieffektivitetsklass för rullmotståndskoefficienter (RRC) som använts vid bestämning av CO2:

A

B

C

D

E

F

G

260. Energieffektivitetsklass för rullmotståndskoefficienter (RRC), axel 3

Energieffektivitetsklass för rullmotståndskoefficienter (RRC) som använts vid bestämning av CO2:

A

B

C

D

E

F

G

261. Kategori av däck, axel 1

Kategori av däck som använts vid bestämning av CO2:

C1

C2

C3

262. Kategori av däck, axel 2

Kategori av däck som använts vid bestämning av CO2:

C1

C2

C3

263. Kategori av däck, axel 3

Kategori av däck som använts vid bestämning av CO2:

C1

C2

C3

264. Beräknad frontarea på frontgrillens luftintag

Beräknad frontarea på frontgrillens luftintag.

265. Körcykelns klass

En klassificering av körcykelns klass:

1

2

3a

3b

266. Minskningsfaktor

Används för fordon med liten effekt.

267. Begränsad hastighet

För fordon som hade hastighetsbegränsning vid testerna.

Anges med J/N.

J=Ja

N=Nej

268. PEMS-familjens identifierare

PEMS-familjens identifierare är en gruppering för den utrustning som mäter andelen av vissa avgaser under körning.

269. Tillverkningsdatum

ÅÅÅÅMMDD

Tillverkningsdatum är det datum då tillverkningen av ett fordon slutfördes i enlighet med det godkännande som tillverkaren har erhållit. Om uppgift saknas på CoC-intyget ska Tillverkningsår och månad anges.

270. CO2, blandad körning, laddningsbevarande, drivmedel 1

Koldioxidutsläpp för blandad körning, laddningsbevarande i WLTP-testen.

Anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01

ELLER

Anges för laddhybrider som är tillverkade före 2023-01-01 men som följer CoC-mallen från och med 2023-01-01. Övriga laddhybrider som är tillverkade före 2023-01-01 ska ange räckvidd i fältet Räckvidd (WLTP) och Räckvidd stad (WLTP).

Anges med heltal.

271. Bränsleförbrukning, blandad körning, laddningsbevarande, drivmedel 1

Bränsleförbrukning för blandad körning, laddningsbevarande i WLTP-testen.

Anges för laddhybrider som är tillverkade från och med 2023-01-01

ELLER

Anges för laddhybrider som är tillverkade före 2023-01-01 men som följer CoC-mallen från och med 2023-01-01. Övriga laddhybrider som är tillverkade före 2023-01-01 ska ange räckvidd i fältet Räckvidd (WLTP) och Räckvidd stad (WLTP).

Anges med en decimal.

272. Elenergiförbrukning, blandad körning, laddningsbevarande

Elenergiförbrukning för fordon som är laddhybrider vid testcykel WLTP.

Anges med heltal.

273. CO2, blandad körning, laddningstömmande, drivmedel 1

Koldioxidutsläpp för blandad körning, laddningstömmande i WLTP-testen.

Anges med heltal.

274. Bränsleförbrukning, blandad körning, laddningstömmande, drivmedel 1

Bränsleförbrukning för blandad körning, laddningstömmande i WLTP-testen.

Anges med en decimal.

275. Likvärdig helt elektrisk räckvidd (EAER)

Räckvidd är den sträcka som fordonet förväntas nå från ett laddningstillfälle, beräknat med en testmetod där förbränningsmotorn kan ha varit igång under testet.

Anges med heltal.

276. Likvärdig helt elektrisk räckvidd, stadskörning (EAER city)

Räckvidd är den sträcka som fordonet förväntas nå från ett laddningstillfälle, beräknat med en testmetod där förbränningsmotorn kan ha varit igång under testet. Testförfarandet motsvarar stadskörning.

Anges med heltal.

277. Helt elektrisk räckvidd (AER)

Räckvidd är den sträcka som fordonet förväntas nå från ett laddningstillfälle, beräknat med en testmetod som mäter fram tills att förbränningsmotorn startar första gången under testet.

Anges med heltal.

278. Helt elektrisk räckvidd, stadskörning (AER city)

Räckvidd är den sträcka som fordonet förväntas nå från ett laddningstillfälle, beräknat med en testmetod som mäter fram tills att förbränningsmotorn startar första gången under testet. Testförfarandet motsvarar stadskörning.

Anges med heltal.

Fick du svar på din fråga?